Pewnego dnia przeczytałem – Wielki żaglowiec KRUZENSZTERN przybędzie do Świnoujścia. Żaglowce – skończone piękno, uroda w czystej postaci. Czy można się oprzeć tak smakowitej okazji fotografowania, przespacerowania się po pokładzie żywej prawie stuletniej historii, dotykania jej własnymi dosłownie dłońmi, posłuchać jej życia? Czarną sylwetkę dostrzegłem hen na horyzoncie i obserwowałem jak się zbliża. W wykonanej wtedy fotografii szukałem sposobu na odbycie podróży w czasie, podróży do czasów młodości tego żaglowca poprzez fotografię właśnie, fotografię nawiązującą do tych obrazów z epoki jakie miewamy okazję oglądać i przez pryzmat których postrzegamy świat naszych przodków.

 

    Encyklopedia o żaglowcu:
    Żaglowiec został zbudowany w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde dla Ferdynanda Laeisza. Pływał pod nazwą Padua (Padwa) jako żaglowiec towarowy, przywożąc do Europy saletrę z Chile. 12 stycznia 1946 został przekazany ZSRR jako odszkodowanie po II wojnie światowej. Obecnie pływa jako statek szkolny rybołówstwa.
„Padua” była ostatnim zbudowanym w historii wielkim żaglowcem handlowym. Pod banderą radziecką otrzymała imię Iwana Kruzenszterna, dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-1806 na statkach „Nadieżda” i „Newa”.